You are currently viewing میجی مدرن: پنجاه سال یک ژاپن جدید

میجی مدرن: پنجاه سال یک ژاپن جدید


جامعه آسیایی

این نمایشگاه متشکل از 175 مورد از مجموعه های سراسر ایالات متحده توسط دو متصدی هنر آسیایی در شیکاگو و هیوستون جمع آوری شد و آثار پس از اقامت در نیویورک به آنجا سفر خواهند کرد. چلسی فاکسول و بردلی بیلی کاتالوگ خیره کننده ای از مقالات نوشته اند که توضیح می دهد چگونه هنر و فرهنگ ژاپن در دوران میجی (1868-1912) توسعه یافت. این کشور که مدت ها توسط شوگان ها و سامورایی ها اداره می شد، به یک کشور مدرن با پیشرفت های فنی و سیاسی تبدیل شده است. کلمه ژاپنی “کایکوکو” به معنای واقعی کلمه به معنای باز کردن کشور به روی تجارت جهانی، دولت نماینده و جریان آزاد ایده ها است.[1] سلطه بارون‌های فئودال جای خود را به یک حکومت مشروطه و پارلمانی داد، که اجازه داد آثار فرهنگی و هنری آن در نمایشگاه جهانی وین در سال 1873، نمایشگاه جهانی 1893 در شیکاگو و نمایشگاه هنر پاریس در سال 1900 به جریان بیفتد. بازدیدکنندگان از سراسر جهان می‌توانستند صنایع دستی و تکنیک‌های پیچیده‌ای را که در ژاپن توسعه یافته و فرهنگ بصری آن را بسیار هیجان‌انگیز کرده است، ببینند.[2]

با ورود به این نمایشگاه در طبقه دوم انجمن آسیایی، یک گلدان شش فوتی با او روبرو می شود. این از کاشی های کلوزونه به امانت از گالری هنر دانشگاه ییل ساخته شده است که در اواخر 19 ساخته شده است.هفتم قرن سفال معروف ژاپنی، گوتو شوزابورو. گفته می شود که 18 نفر در استودیوی هنرمند این قطعه عظیم را مونتاژ کرده و سه بار آن را در کوره ای عظیم آتش می زنند تا کاشی های رنگی مخلوط شده و به یک شکل منعقد شوند.

گلدان کلوزون با گل های شکوفه

قوانین جدیدی که در دوره میجی تصویب شد، تحصیلات را برای زنان پس از سال 1872 تضمین کرد و مد با نیازهای جدید زندگی مدرن تر تکامل یافت. لباس مجلسی استادانه نخبگان به عنوان یک سنت کمیاب‌تر ادامه یافت و فروشگاه‌های بزرگ لباس‌های غربی را نیز به ژاپن می‌آوردند. این نمونه منحصر به فرد از کیمونو به عنوان یک هدیه فرهنگی به سفیر آمریکا در ژاپن در سال 1910 با دم طاووس احاطه شده توسط شکوفه های درخشان گیلاس در فصل بهار ساخته شد. چنین چیزی فقط در مواقع خاص پوشیده می شود.[3]

کیمونوی ابریشم، 1910

یکی از دیدنی‌ترین آیتم‌ها در کل نمایش، یک صفحه نمایش گلدوزی شده با چهار پانل است که در نمایشگاه پاناما-اقیانوس آرام در سانفرانسیسکو در سال 1915 به نمایش درآمد. با نخ‌های ابریشمی درخشان دوخته شده، درخشش دریای غلتش نفس شما را بند می‌آورد. نزدیک به کار استاد کاهیموتو سیزابورو، که برای این کار از سوی دولتش مدال افتخار اعطا شد، ایستادگی کنید. با عنوان Morning Sea، از 250 رنگ آبی و خاکستری برای دستیابی به نتایج درخشان استفاده می کند. او بعداً برای گسترش ایده‌های فرهنگی خود به اولین فروشگاه ژاپنی تاکاشیمایا رفت.[4]

صبح دریا، پنل نخ ابریشم

هنگامی که هنرمندان ژاپنی علاقه مند به جذب مخاطبان خارجی برای آثار خود شدند، بسیاری به استقبال از طبیعت و اعضای قلمرو حیوانات روی آوردند. ببرهای زنده در سیرک ها و باغ وحش های شهرهای کیوتو و توکیو قابل مشاهده شدند. این جفت ببر نر و ماده توسط هنرمند مشهور کیسکی چیکودو که در کیوتو زندگی می کرد با رنگ های ظریف روی صفحه ابریشمی به تصویر کشیده شده است. او سه سال طول کشید تا این کار بسیار شکننده را با پیام قدرت و قدرت تکمیل کند تا هر بازدیدکننده از آن لذت ببرد.

ببرها در کنار جریان کوهستانی، 1892-1895

لازم به ذکر است که انجمن آسیایی توسط جان دی. جان جونیور اولین بار در سال 1921 از ژاپن دیدن کرد و در سالهای آخر زندگی خود تصمیم گرفت مجموعه گسترده هنر آسیایی خود را به انجمن بسپارد. آنها با پنج برادر دیگرش به فعالیت های بشردوستانه ای که پدرشان پس از تأسیس شرکت استاندارد اویل آغاز کرده بود، ادامه دادند. آنها همچنین یک چایخانه دوره میجی در املاک روستایی خود در تپه های پوکانتیکو در دره هادسون ساختند. او و همسرش از جشنواره شکوفه‌های گیلاس در ژاپن لذت بردند و در سال 1952 با نخست‌وزیر ژاپن در آن شرکت کردند. فرزندان پی‌درپی راکفلر همچنان در فعالیت‌های انجمن آسیایی شرکت می‌کنند، و پسر جی راکفلر، فرماندار سابق ویرجینیا، یکی از معتمدین فعلی است.[5]

دیدن این مجموعه باورنکردنی از آثار در گالری‌های باشکوه پارک اونیو بسیار لذت بخش است. کافه بسیار آرام و راحت است و موزه از سه شنبه تا یکشنبه از ساعت 11 شب تا 5 بعد از ظهر با ورود رایگان برای همه در روزهای جمعه باز است. این فروشگاه هدیه نمونه های ویژه بسیاری از هنرهای کشورهای آسیایی را با اسباب بازی و مد برای تمام سنین به فروش می رساند.

جان راکفلر جونیور و پنج پسرش: دیوید، نلسون، لارنس، وینتروپ و جان سوم. 1949

انجمن آسیایی 725 Park Avenue، نیویورک، نیویورک: 3 اکتبر 2023 – 7 ژانویه 2024.

موزه هنر هوشمنددانشگاه شیکاگو، ایلینوی: 21 مارس – 9 ژوئن 2024

موزه هنرهای زیباهیوستون، تگزاس: 7 ژوئیه – 15 سپتامبر 2024

[1] مقدمه، میجی مدرن: پنجاه سال ژاپن جدید. انجمن آسیایی نیویورک، 2023، ص 13.

[2] همان، ص 24.

[3] همان، ص 156.

[4] همان، ص 98.

[5] اشتیاق برای آسیا – میراث راکفلر. انجمن آسیایی، انتشارات هادسون هیلز، 2006، ص 37.





Source link