You are currently viewing چگونه بر سندرم ایمپوستر غلبه کنیم؟

چگونه بر سندرم ایمپوستر غلبه کنیم؟


سندرم ایمپوستر

مفهوم سندروم ایمپوستر برای اولین بار توسط روانشناسانی به نام پائولین رز کلنز و سوزان ایمز در سال 1978 معرفی شد. تحقیقات اولیه آنها بر روی زنانی متمرکز بود که با وجود درخشش، لیاقت موفقیت خود را ندارند و در مرحله‌ای در خارج از کشور پیدا می‌شوند. کلنز و ایمز مقاله ای به نام «پدیده فریبنده در زنان با موفقیت بالا: پویایی و مداخله درمانی» نوشته بودند. با گذشت زمان، این اصطلاح به تکامل رسید سندرم ایمپوستر

این پدیده زمانی تشخیص داده می‌شود که این افراد به مهارت‌ها، استعدادها یا دستاوردهای خود شک کنند و یک ترس دائمی درونی از قرار گرفتن به عنوان کلاهبردار یا فریبکار داشته باشند. مطالعات نشان می دهد که 80 درصد از زنان در مقطعی خود را مبتلا به سندرم ایمپوستور معرفی کرده اند.

در زیر برخی از ویژگی های سندرم ایمپوستر آورده شده است، ببینید آیا خودتان را می شناسید یا خیر.

شک به خودبه طور مداوم توانایی ها و دستاوردهای خود را زیر سوال می برند، حتی اگر شواهدی بر خلاف آن وجود داشته باشد.

عدم اعتماد به نفسباور نداشتن به خود و کاری که می توانید انجام دهید.

عدم مالکیت موفقیتاعتقاد به این که موفقیت به دلیل شانس، زمان، یا افراد دیگر است تا توانایی های خود.

ترس از کشف شدنهمیشه باور داشته باشید که یک نفر متوجه می شود که شما کلاهبردار هستید و شما افشا خواهید شد.

تحقیر کردن دستاوردها، در صورت شکست در آینده، دستاوردهای خود را کنار بگذارید.

کلنز و ایمز بعداً اشاره کردند که تغییر از پدیده به “سندرم” این ایده را تحریف کرد که در زنانی که از آن رنج می‌برند مشکلی وجود دارد. کلنز توضیح داد که این پدیده “بیشتر یک تجربه است تا یک آسیب شناسی” و هدف آنها همیشه عادی سازی آن تجربه بوده است نه آسیب شناسی آن.

مشاهدات بعدی آنها این بود که این امر به ویژه در میان افراد موفق، زنان و گروه های اقلیت که ممکن است قبلاً با تبعیض خارجی یا کلیشه ای مواجه شده اند، رایج است. اما مختص زنان هم نبود، مردان نیز از آن رنج می بردند.

در مقاله 2021 هاروارد Business Review به زنان نگویید که سندروم ایمپوستر دارند به زنان موفقی مانند شارلیز ترون، ویولا دیویس، شریل سندبرگ و حتی میشل اوباما اشاره می کند که اعتراف کرده اند که آن را تجربه کرده اند. اما مقاله اشاره می کند که چگونه این عبارت آسیب بیشتری به زنان وارد می کند. اول، کلمه Imposter نشان می دهد که آنها به آنها تعلق ندارند و این سندرم یک وضعیت پزشکی است، که اینطور نیست.

در تجربه من از کار با زنان با موفقیت بالا، سه دلیل اصلی برای احساسات Impostor وجود دارد.

  1. سوگیری های سیستمی و نژادی، یک زن اقلیت که در یک صنعت تحت سلطه مرد کار می کند، بدیهی است که احساس می کند به او تعلق ندارد، مهم نیست که چقدر همکارانش همه جانبه باشند، غلبه بر داستان تعلق نداشتن او به میز کار دشوار خواهد بود. .
  2. فقدان مهارت، مواقعی وجود دارد که زنان یا مردان خیلی سریع ترفیع می گیرند. آنها می توانند در نقش فنی خود فقط برای ارتقاء به مدیریت عالی باشند و هیچ تجربه ای به عنوان رهبر نداشته باشند. این باعث تقویت احساس عدم اعتماد به نفس و عدم اعتماد به نفس می شود که می تواند از طریق ارتقاء مهارت برطرف شود.
  3. دلیل سوم سابقه یک فرد است، بسیاری از افراد در جوانی مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند، برخی والدین کمال گرا دارند و برای جلب رضایت آنها تلاش می کنند. بسیاری از آنها تروما را تجربه کرده اند. احساسات گذشته ما بر احساس و رفتار ما در محل کار تأثیر می‌گذارد، بنابراین اغلب زخم‌های گذشته خود را می‌گیریم و اجازه می‌دهیم در زمان حال روی ما تأثیر بگذارند.

اگر ابتدا تشخیص دهیم که چرا احساسمان را می کنیم، کار برای غلبه بر آن آسان تر خواهد بود. غلبه بر سندرم ایمپوستر اغلب شامل ترکیبی از خودآگاهی، شفقت به خود و راهبردهای عملی برای مدیریت احساسات و افکار ناشی از آن است.

پس از شناسایی احساسات و شناسایی منبع، می‌توانیم به راهبردهای مقابله نگاه کنیم.

افکار منفی را به چالش بکشید

وقتی متوجه شدید که فکر می کنید به اندازه کافی خوب نیستید، از خود بپرسید: آیا این واقعا درست است؟ افکار خود را به چالش بکشید، افکار می توانند عادتی باشند و اغلب هیچ حقیقتی در آنها وجود ندارد. برای تعادل منفی، به دنبال شواهد موفقیت خود باشید، هر دستاورد را بشناسید و تصدیق کنید. همچنین می توانید از جملات تاکیدی مثبت برای تقویت عزت نفس و مقابله با افکار منفی استفاده کنید.

ایجاد عزت نفس

با تعیین اهداف می توانید به آن برسید. با اهداف کوچک و قابل کنترلی که می‌دانید می‌توانید به آنها دست پیدا کنید، شروع کنید و به تدریج به کارهای چالش‌برانگیزتر برسید. موفقیت های خود را هر چند کوچک ثبت کنید و مرتباً آنها را مرور کنید.

من حمایت می کنم

اگر هنوز مربی ندارید، یکی بگیرید، یک مربی می‌تواند بازخورد ارزشمندی ارائه دهد، به شما کمک کند حقیقت و توانایی‌هایتان را ببینید. همچنین به یاد داشته باشید که اطراف خود را با افراد حمایت کننده احاطه کنید که شما را بالا می برند.

با برچسب متوقف شوید

مهمترین چیز این است که از برچسب زدن به خود با سندروم ایمپوستر دست بردارید، شناسایی کنید و تشخیص دهید که اگر به خود شک دارید یا عدم اعتماد به نفس است و اگر محیط یا وظیفه ای که برای آن آماده می شوید کمی ترسناک است یا سزاوار خودتان است، دقیقاً با چه چیزی روبرو هستید. -شک، پس شما سندرم خیانتکار ندارید، فقط احساسات عادی انسانی را تجربه می کنید.

به یاد داشته باشید، اولا، شما تنها نیستید، و دوم، غلبه بر سندرم ایمپوستر سفری است که مستلزم بهبود دائمی خود و شفقت به خود است. اگر به طور جدی بر کیفیت زندگی شما تأثیر می گذارد، به دنبال کمک باشید و اقدامات پیشگیرانه ای برای مدیریت احساسات خود بردارید.



Source link